Reiseinfo

Overnatting

Alt om sjekk-inn, sengestørrelser og resort fee

Dette trenger du å vite om overnatting i USA

Hoteller i USA kan være forskjellige fra hoteller i Europa på forskjellige måter. For eksempel har de i USA flere forskjellige sengestørrelser, noe som kan ha stor innvirkning på hvor mange som kan sove på ett hotellrom. Mange hoteller har også såkalte resort fee, som er en ekstra avgift som kan komme bak på mange. Derfor er det lurt å lese denne praktiske informasjonen om overnatting før turen til USA.

Sjekk-inn på hotell

Vanlig sjekk-inn-tid er mellom kl. 14-16, og vanlig sjekk-ut-tid er mellom kl. 11-12.

Rommene er ofte garantert til midnatt på ankomstdagen. Ankommer du/dere senere enn midnatt, må du kontakte hotellet.

Alle hotell som er bestilt av USA Tours, betales allerede når du ankommer, men du må alltid vise et kredittkort ved innsjekking til betaling for minibar, romservice osv. Hvis du ikke bruker noen ekstra tjenester, vil du ikke bli trukket på kortet.

Hotell standard

Standarden på hotell og motell i USA er i utgangspunktet god. Generelt sett får du mye for pengene i sammenligning med Europa.

Hotellkjeder som Howard Johnson, La Quinta, Super 8 og Comfort Inn, som har mellom 1,5 - 2,5 stjerner, er alle gode alternativer, hvis du er ute etter et budsjetthotell.

På neste nivå finner du kjeder som Best Western, Holiday Inn, DoubleTree og Wyndham, som vanligvis er kategorisert som 3-stjerners. Her får du bare litt mer komfort for pengene, og derfor bruker vi ofte dem.

Er du til luksus, bestiller vi ofte Sheraton og Hilton-kjedene som har 4 stjerner eller mer. Vi kan imidlertid også finne hoteller, som ikke tilhører disse kjedene, skulle du ønske det.

Stor forskjell på byene

I storbyene er prisen ofte høyere enn utenfor byene. Byer som Washington D.C., New York, Boston, Miami, Los Angeles og San Francisco er blant de dyre steder. Likevel er det ofte mulig å finne hoteller som er gode til prisen, og vi er eksperter på nettopp det.

Det er imidlertid også byer i USA, hvor du kan få høy hotellstandard til en rimelig pris. Eksempelvis i Orlando og Las Vegas. I disse byene får du mye for pengene, og du kan enkelt få 3-4-5-stjerners hotell til en overkommelig pris.

Om du har spesifikke krav til hotellene dine, kan du nevne dette for reisekonsulenten din, som da vil sørge for at dine behov blir oppfylt.

Sjekk hotellene selv

Reisekonsulenten din anbefaler hotell basert på dine ønsker. USA Tours kategoriserer hotellene ut i fra anmeldelser på TripAdvisor, og ser på anmeldelser det siste halvåret, så vi er sikre på at standarden er oppdatert.

Ved aksept av reisen forventes det at du selv har sjekket standard og beliggenhet til de tilbudte hotellene, og at disse oppfyller dine ønsker og samsvarer kommunikasjonen du har hatt med reisekonsulenten din om valg av hotell. Vi anbefaler at du tar en kikk på TripAdvisor.

Parkering

Om parkering er gratis eller ikke, avhenger av hotellet. Ofte koster parkering ekstra på de dyre hotellene. Du sjekker priser på hotellets hjemmeside eller hører med reisekonsulenten din på USA Tours.

Frokost

Frokost er vanligvis ikke inkludert på hotellene. De fleste steder kan du kjøpe frokost på siden, noe som US Tours kan ordne for deg, men vi anbefaler heller å dra ut for å finne en koselig kafé eller kaffebar, hvor du kan nyte frokosten. Det er vanligvis både bedre og billigere.

Resort fee / Hotell gebyr

Når du reiser i USA, kan det hende du må betale en såkalt resort-avgift på hotellene (noen ganger kalt serviceavgift / miljøavgift / turistavgift osv.).

Noen steder - som Las Vegas og Hawaii - er det mer regelen enn unntaket at du må betale resort fee på hotellene. I andre byer avhenger det av det enkelte hotellet.

Resort fee(s) / hotell gebyr kan ikke betales hjemmefra, og USA Tours kan derfor ikke betale for deg. Gebyret må betales ved ankomst til hotellet, og ligger vanligvis rundt USD 15-50 per rom per natt, men dette varierer veldig fra hotell til hotell. Vil du vite mer om eventuelle avgifter og gebyrer på hotellene dine, kan du kontakte hotellet selv eller reisekonsulenten din på USA Tours.

Sengestørrelser

I USA er en seng ikke bare en seng. Det finnes flere forskjellige størrelser og oppfatninger av hvor mye soveplass man trenger. Noen hoteller forventer eksempelvis at barn under 12 år sover i samme seng som andre reisende. Andre gjør ikke det.

Hotellene angir selv hvilke sengetyper som tilhører hvilke rom. Vi anbefaler derfor at du ikke bare sjekker romtypen din, men også sengetypene i tilbudet ditt.

På listen under finner du standardmål for de vanligste sengetypene i USA.

Vær oppmerksom på at hotellrommene i New York generelt er mindre enn i resten av landet.

  • Twin / single: 97 x 191 cm
  • Twin XL: 97 x 203 cm
  • Full / double: 135 x 191 cm
  • Queen: 152 x 203 cm 
  • King / Eastern King: 193 x 203 cm
  • California King / Western King: 183 x 213

Sjekk-in i leilighet

Har du bestilt leilighet, vil bestillingen stå i ditt navn, og innsjekking er ofte den samme som på hotell. Du får en nøkkel og kan kontakte resepsjonen om nødvendig.

 

Sjekk-in i huset

Har du bestilt hus, trenger du en kode for å komme deg inn. Vanligvis får vi koden i god tid, men noen ganger mottar vi koden fra leverandøren noen dager før innsjekking. Vi gir deg koden din så snart vi mottar den.

Rengjøring av leilighet og hus

Rengjøringsgebyr er vanligvis inkludert ved bestilling av både leilighet eller hus. Vi anbefaler å takke ja til rengjøring slik du ikke trenger å vaske på ferien din. Gebyr for rengjøring ligger rundt USD 150-250 avhengig av stedets størrelse.